Etusivu > raskaus > Raskausajan ruokavalio

Raskausajan ruokavalio

Raskaus muuttaa arkea paljon. Uuden ihmisen kasvaminen masussa muuttaa myös ruokavaliota. Raskaana ollessa ei pidä syödä kahden edestä, vaikka moni leikkimielisesti näin sanookin. Lisäenergian tarve itse asiassa on todella pieni. Tärkeämpään rooliin nouseekin ravinnon laatu. Odottavan vaade ravintoainetiheyttä kohtaan on suurempi kuin ei-raskaana oleville. Odotusaikana on tärkeää terveellinen ruokavalio, josta on sikiön kehityksen pahimmat uhat poistettu – alkoholi ja tupakka.

Moni odottava äiti on huolissaan siitä, mitä suuhunsa uskaltaa laittaa. Suurin huolenaihe on listeriabakteeri, johon Suomessa sairastuu vuosittain noin 50 henkeä. Näistä viidesosalle bakteeri on kohtalokas. Listeria lisää keskenmenoriskiä ja tästä syystä raskauden ajan ruokavalion muutoksilla pyritäänkin vähentämään listeriaan sairastumisen riskiä.

Listeriaa on elintarvikkeissa, joissa on useamman viikon myyntiaika. Sitä on löydetty säännöllisesti esimerkiksi tyhjiö- tai suojakaasupakatuista kalatuotteista, joita syödään kuumentamatta. Elintarvikkeiden kuumennus tuhoaa listeriabakteerin ja tästä syystä tyhjiö- tai suojakaasupakattuja tuotteita tulisi raskaana olevan välttää.

Listeria-bakteeri elää maassa ja tästä syystä kannattaa pestä multa huolellisesti pois juureksista ja vihanneksista. Jos juures tuntuu limaiselta, voi se olla merkki lisääntyneestä bakteeritoiminnassa ja tästä syystä se kannattaa jättää käyttämättä.

Kala ja raskaus

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • hauki
  • silakka
  • mäti
  • merilohi
  • taimen
  • tyhjiöpakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet

Kasvatettua kalaa (kirjolohi, taimen) voi syödä huoletta ja samaten suomalaisia luonnonkaloja, kuten muikkua, puna-ahventa, seitiä ja siikaa. Ahvenesta, kuhasta ja mateesta kannattaa syödä vain pienimpiä kaloja.

Täytyykö sushin syöminen lopettaa? Ei tarvitse – sushia voi syödä huoletta kunhan kala on tuoretta ja säilötty muuten kuin tyhjiöpaketissa.

Mätiä ei suositella raskaana olevalle, mutta mätitahnaa sen sijaan uskaltaa syödä.

Liha ja raskaus

Lihan syöminen pitää huolen siitä, että raskaana oleva saa riittävästi proteiinia.

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • maksa
  • maksaruuat
  • Maitotuotteet ja raskaus

Kalan lisäksi listeriaa tavataan erityisesti juustoissa. Raskaana olevan ei tulisi syödä mitään pastöroimatonta maitoa sisältäviä tuotteita. Erityisen varovainen kannattaa olla ulkomaalaisten pehmeiden juustojen ja pienten juustoloiden tuotteiden kanssa. Suomalaisten, tunnettujen brändien tekemiä juustoja uskaltaa syödä (feta-, home-, mozzarella- ja tuorejuustot).

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • pastöroimattomasta maidosta tehdyt tuotteet
  • pehmeät juustot
  • homejuustot
  • pienten juustotehtaiden juustot

Vihannekset ja raskaus

Raskauden aikana kannattaa kaikki pakastevihannekset ja ulkomaalaiset marjat kuumentaa ennen syömistä. Jos ravintolan ruoassa on käytetty pakastevihanneksia, eikä niiden kuumennuksesta ole varmuutta, kannattaa ruoka jättää syömättä.

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • pakastevihannekset sellaisenaan
  • multaiset vihannekset ja marjat
  • Luontaistuotteet ja raskaus

Yrttien käyttö raskausaikana on sallittua, mutta ravintolisiksi tarkoitettuja yrttivalmisteita ja yrttiteetä ei suositella käytettäviksi.

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • yrttivalmisteiset ravintolisät
  • yrttitee
  • merilevävalmisteet
  • luontaistuotteet

Lisäaineet ja raskaus

Lisäaineita on tutkittu paljon ja varmuudella voidaan sanoa, että ne eivät ole sikiölle vaarallisia. Makeutusaineista aspartaami hajoaa ruoansulatuksessa eli sillä makeutettuja kevyttuotteita voi huoletta käyttää. Samaten asesulfaami on turvallinen. Raskaana olevan tulisi kuitenkin välttää sakariinia ja syklamaattia, jota käytetään harvoissa makeutuspuristeissa ja dieettikekseissä.

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • sakariini
  • syklamaatti

Vitamiinit ja raskaus

Raskauden aikana monipuolista ja terveellistä ruokavaliota kannattaa tukea muutamalla vitamiinilisällä.

Ruoan tulisi sisältää jatkuvasti kalsiumia, foolihappoja, proteiineja, D-vitamiinia, B12-vitamiinia sekä rautaa. Lisäravinteena kannattaisi nauttia foolihappo- ja talvisin D-vitamiinilisää. Mahdollisesti myös rautaa tulisi

Raskaana olevan tulisi välttää:

  • A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita

Lisätietoja raskaudesta ja ravitsemuksesta:

Raskauden aikainen ruokavalio täältä
Vegaaniruokavalio raskauden aikana täältä

Image: Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

raskaus

  1. Ei vielä kommentteja.
  1. Ei paluuviitteitä.