Etusivu > mieli, ruokavalio > Muista terveys myös kesälomalla

Muista terveys myös kesälomalla

Heinäkuu 5, 2011

Kesälomalla arjen terveelliset elämäntavat jäävät helposti unholaan. Rentoutuminen kannattaa, mutta täydellinen repsahdus harmittaa syksyllä. Muista muutama terveysfakta ja ehkäpä syksyllä olotilassasi ei ole niin paljon korjattavaa.

1.       Unohda lomastressi

  • Käytä vähintään puolet lomastasi ihan oikeasti lomailuun. Tee juuri sitä, mitä huvittaa. Kannattaa ehkä harkita myös lomien ajoittamista puolison kanssa vaikka viikon verran eri aikaan. Omalla lomaviikolla puoliso ottaa yksinhuoltajan roolin ja lomaileva vanhempi saa halutessaan lähteä mökkeilemään hiljaisuuteen tai kavereiden kanssa Pori Jazzeille.

2.       Käytä kohtuudella alkoholia

  • Jos tarkkailet painoasi, alkoholi on pahin pommi kaikista. Jos syöt terveellisesti koko viikon ja kieltäydyt kaikista houkutuksista, yhdet kunnon kännit viikonloppuna tuovat saman kalorimäärän kuin viikon kestänyt herkkuisampi ruokavalio.

3.       Vältä lomatupakointia

  • Auringossa, etelässä, terassilla ja parin siiderin jälkeen monelle muuten savuttomalle maistuvat pienet henkoset. Pidä mielessäsi, että yksikin tupakka tuhoaa lakon aikana saavutetut tulokset ja keuhkokarvat lakastuvat saman tien. Lopettaminen kannattaa kesällä: kivaa tekemistä on helppo keksiä tilalle ja stressi ei lisää tupakanhimoa.

4.       Älä anna auringon polttaa

  • Tänä kesänä UV-säteily on taas ollut huipussaan. Lomarapu ei ole kaunis katseltava edes mökkiterassilla, puhumattakaan palamisen tuomista terveyshaitoista. Käytä reilusti aurinkovoidetta ja valitse varjopaikka, jos se on mahdollista.

5.       Mieti edes välillä, mitä syöt

  • Suurin osa meistä lihoo kesäisin. Ruoasta ei kannata ottaa liikaa stressiä, mutta pienillä valinnoilla voi vaikuttaa kesämahan kokoon. Tee aina kunnollinen salaatti ruuan kanssa ja aloita syömällä keko vihreää, ennen kuin siirryt pihviin ja perunoihin. Syö marjoja, älä karkkia. Yritä syödä pienempiä aterioita usein, niin et ahmi illalla.

6.       Liikunta on helppo järjestää kesäisin

  • Etsi elämäniloa liikunnasta. Kulje luonnossa, ui paljon, pelaa jalkapalloa. Aloita heti loman alusta, jotta päivittäisestä liikunnasta tulee tapa.

7.       Nuku tarpeeksi

  • Vaikka kesäisin unen tarve on pienempi, kannattaa silti pitää huoli ainakin seitsemän tunnin yöunista. Vähäinen nukkuminen tuo mukanaan paljon negatiivisia terveysvaikutuksia. Toisaalta ei kannata nukkua liikaa. Joka yö vedetyt kahdentoista tunnin unet väsyttävät päivisinkin.

Kesälomalla on ennen kaikkea tärkeää antaa itselleen ja läheisilleen aikaa. Pyri tekemään asioita, jotka lataavat akkujasi. Ja vaikka aluksi voikin tehdä mieli vain nukkua, koko kesän laakereillaan makaaminen ei tuo syksyyn lainkaan energiaa.

mieli, ruokavalio

  1. Ei vielä kommentteja.
  1. Ei paluuviitteitä.