Etusivu > ruokavalio > Laihdutus – miten pudottaa pois kertyneet kilot?

Laihdutus – miten pudottaa pois kertyneet kilot?

Viime aikoina on puhuttu paljon vähähiilihydraattisen ruokavalion eduista painonpudotuksesta. Mistä tässä kaikessa on kyse?

Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa rajoitetaan hiilihydraattien ja lisätään rasvojen määrää virallisiin suositukseen verrattuna.

Hiilihydraatit jaetaan huonoihin ja hyviin niiden kuitupitoisuuden, imeytymisnopeuden ja ravintoarvon mukaan. Hyviksi hiilihydraateiksi lasketaan hitaasti imeytyvät hiilihydraatit eli kasvikset, hedelmät ja marjat sekä runsaskuituinen vilja.

Huonoja hiilihydraatteja ovat sokerit ja vähäkuituiset viljatuotteet (valkoinen leipä, vehnäleipä ja vaalea pasta). Ne imeytyvät elimistöön nopeasti, jolloin haima joutuu tuottamaan paljon insuliinia. Insuliinin ansiosta veressä oleva glukoosi varastoituu rasvakudokseen. Tämä on elimistölle raskasta. Hiilihydraattien eli glukoosien imeytymisnopeutta kuvaa glykeeminen indeksi, joka löytyy monen pastapurkin kyljestä. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että hitaampi imeytymisnopeus eli matalampi indeksi on insuliinin erittymisen kannalta parempi. Glykeemistä indeksin ohella on tärkeää tarkastella myös tuotteiden kuitupitoisuutta.

Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa tärkkelys- ja sokeripitoiset ruoat jätetään pois tai niiden määrää vähennetään. Näitä ovat mm. makeiset, leivonnaiset, peruna, riisi ja kuorittu vilja. Hiilihydraatit nautitaan näiden sijaan runsasravinteisista ja vähäsokerisista vihanneksista, sienistä, marjoista, siemenistä ja pähkinöistä. Voimakkaasti hiilihydraattipitoisia kasviksia ja hedelmiä pyritään välttämään.

Vähähiilihydraattista ruokavaliota voi noudattaa monella tavalla. Pehmein versio siitä on ravitsemusasiantuntijan ohje, jossa peruna ja sokeri saavat täyskiellon, mutta esim. leivässä ja pastassa siirrytään kuitupitoisempiin vaihtoehtoihin.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion lisäksi oikeanlaisesta ruokarytmistä voisi olla apua monelle. Päivän aikana tulisi syödä kolme pääateriaa: aamiainen, lounas ja päivällinen. Näiden kaikkien ei tarvitse olla lämpimiä aterioita. Tämän lisäksi olisi hyvä syödä 1-2 välipalaa. Älä päästä aterioiden välejä venymään yli neljän tunnin.

Ravitsemusasiantuntijan mukaan paras tapa laihduttaa on korjata ruokarytmi, lisätä hyvien hiilihydraattien määrää (hedelmät, vihannekset ja runsaskuituinen vilja), säilyttää ruoassa kasvi- ja kalarasvat ja vähentää huonojen hiilihydraattien sekä tyydyttyneen rasvan määrää.

ruokavalio

  1. Ei vielä kommentteja.
  1. Ei paluuviitteitä.