Eroon anemiasta!

Kesäkuu 13, 2012

Monet suomalaiset, etenkin naiset kärsivät raudanpuutosanemiasta. Etenkin jollain ihmisillä rauta imeytyy jo geenien vuoksi huonosti, ja heidän on taisteltava jatkuvasti anemiaa vastaan. Raudanpuutos voi iskeä esimerkiksi liian yksipuolisen ruokavalion seurauksena. Etenkin kasvissyöjien on huolehdittava riittävästä raudansaannista. Myös runsaat kuukautiset voivat aiheuttaa anemiaa.

Moni voi luulla raudanpuutoksen oireita joksikin muuksi sairaukseksi. Tämä johtuu siitä, että ne  voivat tuntua jopa pelottavilta: huimausta, kalpeutta, kiukkuisuutta, heikotusta, hengästymistä, rintakipuja sekä väsymystä.

Jos näitä oireita tunnistaa itsessään, ei kannata jäädä arvuuttelemaan vaan hakeutua pian terveydenhoitoon tai lääkäriin. Anemia voidaan todeta nopeasti veren hemoglobiinipitoisuudesta. Hemoglobiini voidaan mitata sormenpäästä. Huono hemoglobiinipitoisuus kertoo siitä, ettei elimistö saa riittävästi happea. Naisilla alle 120 ja miehillä alle 130 alle menevä hemoglobiini on merkki anemiasta, johon kannattaa hankkia rautalääkkeet. Lääkkeet voivat aiheuttaa joillekkin vatsakipuja, jotka menevät onneksi nopeasti ohi jo muutamassa päivässä hoidon aloittamisesta. Rautalisillä ja oikealla ruokavaliolla hemoglobiini voidaan nostaa muutamassa viikossa normaalitasolle. Tämä parantaa myös oloa ja jaksamista nopeasti.

Paljon rautaa sisältäviä ruokia:

-lihat, etenkin maksa

-palkokasvit eli pavut ja linssit

-vihreät lehtivihannekset

-kuivatut hedelmät

-täysjyväviljatuotteet

C-vitamiinipitoiset ruuat edistävät raudan imeytymistä. Tämän vuoksi raudanpuutoksesta kärsivien kannattaa esimerkiksi nauttia hedelmiä tai lasi appelsiinimehua aterioiden yhteydessä. Sen sijaan maidon, kahvin ja teen juomista kannattaa välttää, sillä nämä tuotteet heikentävät raudan imeytymistä. Myös alkoholi ja tupakka kannattaa unohtaa. Terveellisillä elämäntavoilla anemiaa voidaan välttää.

ruokavalio, sairauden ennaltaehkäisy, sairaudet

  1. Ei vielä kommentteja.
  1. Ei paluuviitteitä.