Etusivu > sairauden ennaltaehkäisy > Askelmittarit motivoivat liikkumaan

Askelmittarit motivoivat liikkumaan

Marraskuu 1, 2011

askelmittaritAskelmittarin avulla mitataan – yllätys, yllätys – askelia! Nykyajan askelmittarit ovat kannettavia, pienikokoisia ja pääsääntöisesti paristolla toimivia. Jotkut kännykätkin toimivat askelmittareina. Esimerkiksi Nokian N-sarjan puhelimiin on saatavissa Nokia Step Counter –applikaatio, joka mittaa askelten määrän, kuluneen ajan ja kuljetun matkan. Vastaavanlaisia löytyy muidenkin merkkien luureista.

Askelmittarin käyttö saa ihmisen liikkumaan enemmän

Vuonna 2007 Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan askelmittarit vaikuttivat henkilön fyysisen liikunnan määrään huomattavasti, aika kiinnostava tulos mielestäni. Tuohan viittaa siihen, että jo laittamalla askelmittarin vyöhönsä ja se mukanaan kulkien periaatteessa tulet liikkumaan enemmän kuin ilman askelmittaria. Jonkinlaisesta psykologisesta efektistä siinä on kyse. Tämän lisäksi askelmittarin käytön todettiin

  • pienentävän painoindeksiä
  • pienentävän verenpainetta
  • vähentävän kroonisten sairauksien määrää (10 000 askelta päivässä)

Askelmittarin toiminta

Askelmittari mittaa askelia lantion liikkeiden perusteella. Tämän takia ei ole yhtään tavatonta, että esimerkiksi kumartuessa sitomaan kengännauhoja luulee askelmittari sinun ottaneen askeleen. Samoin korkeuserojen nopeat vaihtelut voidaan rekisteröidä askeliksi, käytännössä se tarkoittaa sitä, että vaikka istut paikallasi autossa, niin voi olla, että ulos astuessasi mittariisi on kertynyt muutama ylimääräinen askel. Askelmittarit eivät siis tietenkään ole virheettömiä, mutta tekniikka kehittyy koko ajan.

10 000 askelta päivässä

Yleisesti asiantuntijat suosittelevat 10 000 askeleen tavoitetta päivässä. Japanilaisen Y. Hatanon vuonna 1985 hyväksytty tutkimus on pohjana suosituksille. Hatanon tutkimus viittasi siihen, että kalorien saanti ja kulutus, sekä terveen ruumiin ylläpito kohtaavat noin 10 000 askeleessa. Luvut ovat tietysti suuntaa antavia, ja esimerkiksi kalorien kulutus on hyvin henkilökohtaista.

Hapenottokyvyn on todettu kasvavan jo 3000 askeleen jälkeen per päivä. Jos haluaa pudottaa painoaan kävelemällä, pitää ihmisen ottaa 12 000 – 15 000 askelta päivässä.

sairauden ennaltaehkäisy

  1. Ei vielä kommentteja.
  1. Ei paluuviitteitä.